top of page

De werkelijke situatie wordt beschouwd als een noodsituatie in geval van verlies van controle over de UAS, wat kan leiden tot:
a) dodelijke verwondingen aan derden op de grond,
b) verwondingen aan derden in de lucht, 
c) schade aan kritieke infrastructuur

Het doel van dit ERP (Emergency Response Plan) is om
a) het escalerende effect van de noodsituatie beperken
b) voldoen aan de voorwaarden om de relevante autoriteiten en entiteiten te waarschuwen
c) informatie en richtlijnen verstrekken aan mensen die betrokken zijn bij de noodsituatie

Probeer alsjeblieft kalm te blijven. Als u dit leest, betekent dit waarschijnlijk dat u kunt handelen om dit te doen beperk de escalerende effecten van een noodgeval. Als je het gevoel hebt dat je de taak niet aankunt, bel dan direct 112.

Arnaud Laurencin is een onafhankelijke drone-operator die verantwoordelijk is voor alle aspecten van de dronevluchten, inclusief noodgevallen. In geval van nood kan je hem bereiken op zijn telefoons +32456382336 of +32472702518. Als Arnaud Laurencin niet beschikbaar is, kan je contact opnemen met zijn dealers, Didier van Nes (Drone Parts Center) +32470381708 of Kristof Beirnaert (Droprise) +3251694052.

Hier zijn wat informatie en richtlijnen als Arnaud Laurencin hulp nodig heeft of niet beschikbaar is om de noodsituatie aan te pakken. Er zijn 3 hoofdstukken:drone is onbestuurbaarslachtoffersschade aan infrastructuur. Begin met het lezen van het hoofdstuk dat de meeste aandacht nodig heeft.

1. De drone is nog steeds onbestuurbaar, de gevolgen van de noodsituatie kunnen nog steeds escaleren: 

De DJI T30 is een zware drone (hij kan tot 77 kg wegen, afhankelijk van de lading) die bij verlies van controle ernstige verwondingen aan mensen of schade aan de infrastructuur kan veroorzaken. De batterij van de drone levert slechts 20,5 minuten maximale vliegtijd en de drone kan maximaal 36 km/u in alle richtingen vliegen. Het batterijniveau en de positie van de drone zijn te zien op de afstandsbediening.

1. out of control
dji-controller.jpg

De resterende batterijpercentage is te zien in de rechterbovenhoek van het scherm (45% in het voorbeeld) en de positie van de drone wordt gesymboliseerd door de rode pijl. De kaart kan worden in- of uitgezoomd door twee vingers op het scherm te knijpen of te strekken. Het uitzicht van de camera's van de drone is te zien in het kleine kader rechtsonder. Als u op het kleine frame tikt, schakelt u tussen kaart en camera in volledige schermweergave.

ALS DE AFSTANDSBEDIENING NOG STEEDS VERBONDEN LIJKT MET DE DRONE (rode pijl beweegt of cameraweergave is ingeschakeld of batterijpercentage wordt weergegeven)het is mogelijk om de motoren te stoppen en een noodlanding uit te lokken door de joysticks naar het midden van de afstandsbediening te bewegen, zoals dit: 

CSC.png
2. inj people

- DOE DIT ALLEEN ALS JE DENKT DAT DIT ZAL ZIJN BEGRENZING DE POTENTIËLE GEVOLGEN VAN DE NOODSITUATIE.

-DOE DIT ALLEEN ALS JE DE DRONE KUNT ZIEN OF WEET WAAR DE DRONE IS (anders zou het op mensen of kritieke infrastructuur kunnen vallen en de gevolgen van de noodsituatie kunnen vergroten).

ALS DE NOODSTOP NIET WERKT OF NIET KAN WORDEN UITGEVOERD,BEL 112 en vertel ze: 

waar U bent,

waar denk je dat de drone is,

waar denk je dat de drone vliegt En

hoe ver de drone nog kan vliegen

 

Onthoud dat een batterij maximaal 20 minuten meegaat en de maximale snelheid 36 km/u is, dus het maximale bereik is

12kmbij 100% batterij

9,6 kmbij 80% batterij

7,2 kmbij 60% batterij

4,8 kmbij 40% batterij

2,4 kmbij 20% batterij

112 is de algemene alarmcentrale voor noodgevallen in Europa. Zij zullen contact opnemen met de politie, zowel voor ondersteuning op de grond als met de betrokken verkeerstorens in het luchtruim, die op hun beurt de naderende vliegtuigen zullen waarschuwen dat er een ongecontroleerde drone rondvliegt.

2. Gewonde mensen of slachtoffers op de grond of in de lucht

Volgenbest practices voor eerste hulpom gewonden te helpen tot de komst van medische hulp.

https://www.wikihow.com/Do-Basic-First-Aid

BIJEHBO doosis te vinden in het voertuig van Arnaud Laurencin: een donkergrijze Ford Ranger pick-up met logo's van Agriflight.

 

3. Schade aan vitale infrastructuur

Schade aan kritieke infrastructuur vereist meestal de tussenkomst van gespecialiseerde teams.Bel 112en wacht op instructies.

Wees je bewust en pak mogelijke secundaire effecten aanvan de noodsituatie (als de drone op een weg crasht, is het belangrijk om de crash snel te signaleren om te voorkomen dat andere voertuigen in botsing kunnen komen met de gecrashte drone). 

A 2kg Brandblusserkan ook in het voertuig worden gevonden. Het kan worden gebruikt om de verspreiding van een kleine brand in te dammen.

DOE DIT NIET ALS UW PERSOONLIJKE VEILIGHEID IN RISICO IS

4. Na de noodsituatie

Na de escalerende gevolgen van de noodsituatie te hebben aangepakt, zijn er nog een paar dingen die gedaan moeten worden.

Klik hier om verder te gaan.

Ga terug naar de vorige pagina.

3. damag
bottom of page